Summary
Baggrund: At blive mor er udfordrende, og mange kvinder udvikler psykiske og fysiske reaktioner med konsekvenser for dem selv og deres børn. I klassisk kriseteori ses reaktionerne som tegn på krise, der kan føre til læring og udvikling, men også med risiko for et lavere funktionsniveau end før. Synet på kvinders reaktioner er i forandring, og ses i højere grad som psykisk sygdom end som krise. Den medicinske behandling i form af SSRI-præparater til gravide og kvinder op til 3 mdr. efter fødslen er steget med 800 % i perioden 1999-2008, langtidseffekten kendes ikke.
Formålet med undersøgelsen er at afdække hvilke faktorer der medvirker til at kvinderne oplever egne psykiske reaktioner negativt, hvilke kompetencer kvinder har brug for når de bliver mødre, og hvilke konsekvenser det har for kvinderne om reaktionerne ses medicinsk/diagnostisk eller eksistentielt.
Metode: Kvalitativt studie, baseret på i alt 6 interviews, 1 kvinde/mor og 5 fagprofessionelle, udvalgt pga. solid praktisk erfaring med kvinders psykiske vanskeligheder og mor/barn relation.
Interviews er transskriberet i fuld længde. Temaer i analysen er fremkommet induktivt og analytisk induktivt insp. af grounded theory, data analyseret efter hermeneutisk tilgang.
Resultat: Medierende faktorer er en blanding af identitetsforandring, tab af frihed, eksistentielle overvejelser, traumatisk fødselsoplevelse og gab mellem forventning og virkelighed. Kvinder har brug for personlige kompetencer som autonomi, empati, ro, tilknytningsevne, nærvær og ansvar i forhold til dem selv og deres børn.
En medicinsk/diagnostisk tilgang til reaktionerne medfører forebyggelse og behandling med evidensbaserede procedurer, som mindsker individuel tilgang og kvinders autonomi. En eksistentiel tilgang tager individuelt udgangspunkt i kvinders behov, men kan føre til tilfældig hjælp og udvikler ikke altid de nødvendige kompetencer som mor.
Konklusion: Der ses en mangel i eksisterende tilbud til kvinder der har det svært psykisk i forbindelse med graviditet, fødsel og barsel. Der er behov for at kvinders reaktioner ses bredt og at kvinder tilbydes kompetenceudvikling i form af læring og terapi når de bliver mødre. På baggrund heraf, udarbejdes forslag på praksisplan i form af brochure med information om psykiske reaktioner i forbindelse med moderskab, og et kombineret undervisnings- og terapi program, som kan udføres af professionelle med sundhedsfaglige, psykoterapeutiske og traumeterapeutiske kompetencer. Undervisningsmetoder er helhedsorienteret, erfarings- og oplevelsesorienteret undervisning og terapi, beregnet til gruppe- og individuelle læresituationer i perioden fra tidligt i graviditeten til 1 år efter fødslen.